PESANAN DARI HATI

Buat pembaca tersayang Wajib SOLAT DULU sebelum terus membaca!! Janganlah bagi 'saham' free kat saya ek ek ek..? Dosa yang ada pun tak tertanggung da...^_^

Tuesday, May 11, 2010

Kisah Kasih Kita (3)

“ Ibu….janganlah sampai macam ni. Iz bukan baik sangat dengan opah tu…” Izzuddin menyuarakan keresahannya. Hanya kerana insiden malam tadi ibunya mengamuk sakan. Dia dituduh tak pandai nak jaga adik lah…tak mampu nak pikul tanggungjawablah..apa lah…urghhh! Sudahnya Puan Nurzah mendesak Izzuddin untuk pulang ke kampung bagi menjaga neneknya kerana baru tadi Puan Nurzah menerima panggilan telefon tentang keadaan kesihatan ibunya yang semakin tak menentu.
“ Dah tu kalau Iz duduk sini Iz boleh tolong ibu ke? Iz bukan boleh diharap…” Puan Nurzah menjawab sinis menyebabkan Izzuddin merasa kecil hati dengan kata-kata ibunya.
Tak pernah aku rasa kecil hati sebelum ni. Ini first time rasanya! Isy…tak best betul perasaan macam ni.
“ Bu…kenapa nak suruh Iz duduk dengan opah? Peluang kerja dia lebih cerah kat sini. Kat kampung susah dia nak carik pengalaman nanti….” Aiman mencelah menyuarakan pendapatnya.
“ Ibu bukan suruh dia duduk selamanya dengan opah. Opah tu kan tak sihat dan ibu tak sempat nak balik kampung jaga opah. Ibu tak boleh tinggalkan kerja ibu. Jadi kalau tak anak-anak ibu yang tolong jaga siapa lagi?” Puan Nurzah menenerang lebih tenang kini. Namun Izzuddin pulak mendengar bagaikan angin lalu je….langsung dia tak boleh terima!
“Jaga opah sekejap je sementara dia malas nak kerja ni. Daripada dia ke hulu ke hilir…mana lagi bagus? Menghabiskan duit ibu dengan abah ke atau tolong ibu jaga opah kat kampung?” Izzuddin berkerutan mendengar patah bicara ibunya menyebabkan kakinya dihayun melangkah ke tingkat atas. Dah tak sanggup nak dengar…pedihnya hati aku! Muka aku ni nampak macam tukang sapu duit diorang je ke? Haisy….!
______________________________________________________________________________

“ Apesal Sha pulak yang jadi mangsa?” Zaira Shazira berpeluk tubuh tak berpuas hati di dalam Perdana V6 tersebut. Pemandangan kampung di kiri dan kanan dipandang sepi.
“ Siapa mangsa sebenarnya? Sha ke Baiz?” Izzuddin bertanya mencebik. Dia punya pasal aku jadi macam ni, takde pulak aku kecoh? Manja! Padan muka! Duduklah kau kat sini dengan aku sementara kau cuti semester ni adik oiii….Izzuddin membebel sendirian di dalam hati sambil menjeling adiknya di sebelah. Matanya pula tak henti melilau ke kiri dan kanan.
Hai….dah berapa abadlah aku tak balik Kuala Kangsar ni? Isy tu lah…setahun sekali baru nak jejak kaki kat kampung ni. Kalau tak raya alamat tak masuk kampung la kau Zaim Izzuddin! Sudahnya ginilah…kampung sendiri pun tak tahu…nasib-nasib!
“ Ni nak belok mana rumah opah ni? Baiz bukan ingat pun…..” Izzuddin menoleh malas pada adiknya di sebelah. Harapnya jawapan minah ni logik dan boleh diterima akallah.
Sha berkerutan mendengar persoalan abangnya. Hai…macam aku tahu pulak? Kiri kanan dipandang…banyaklah pulak simpang, yang mana satu ni?
“ Itulah…kalau jadi cucu tu janganlah menderhaka sangat kan. Setahun tak sekali baru nak jejak kaki kat sini…..” Shazira berkata selambak sambil cuba-cuba mengingat arah jalan ke rumah neneknya. Mesti kene betul ni…kalau tak malu je!
“ Amboi…mulut memang manis kan? Bagaikan menusuk-nusuk ke jantung. Sha rasa Sha nak Baiz berhentikan Sha dekat simpang yang belah mana agaknya?” Izzuddin bertanya riang dan gembira. Shazira balas dengan cebikan. Namun tiba-tiba Shazira tersenyum sendirian. Telefon bimbit di dalam handbagnya dikeluarkan.
“ Haa….Sha nak apa? Dah sampai rumah opah ke? Opah sihat?” belum sempat Shazira bertanya suara di hujung sana sudah menerjah terlebih dahulu.
“ Hehehehehe……” Shazira tersengih-sengih sendirian.
“ Apa hehehehehe?”
“ Baim!”
“ Amende?”
“ Rumah opah ni nak belok simpang mana satu?”
“ Erk?”
“ Eh Sha tau la….saja je nak sure kan dengan Baim. Sebelum salah masuk baik berjaga-jaga, kan…?”
“ E’eleh…jangan nak kelepetlah!”
Setelah Izzuddin dan Shazira masuk ke simpang yang dimaksudkan, kedua beradik itu masih lagi tercari-cari…awatlah susah bebenar ni?
“ Sha biar betul? Nak hujung kampung dah ni….” Izzuddin bertanya resah. Hari pun dah makin gelap. Jalan pulak makin lama makin kecik, tapi bumbung rumah opah masih jugak tak nampak…haru ni!
“ Betullah! Tadi kan Sha dah loudspeaker….Baiz dengar kan…” Shazira tak mahu kalah.
“ Kita tanya oranglah…..” Shazira mencadangkan.
“ Tanya siapa?” Izzuddin berkerutan.
“ Oranglah! Dah tu nak tanya siapa lagi?” Shzira mula rasa jengkel. Benda remeh pun tanya lagi? Haisy…
“ Tahu lah orang…tapi dah maghrib gini mana ada orang berkeliaran lagi. Kampung ni kan. Paling-paling tak semua dah duduk dalam rumah…tak pun pergi surau ke….” Izzuddin meluahkan rasa hatinya.
“ Selalu berlagak gagah…ada otak tak nak pulak guna…” Shazira membebel perlahan.
“ Baiz dengar!”
“ Erk? Hehe takpe-takpe. Baiz gerak je terus. Ada punya orang tu….depan lagi depan lagi….”
“ Baiz! Cuba tengok kat depan tu…nampak?” Shazira menunjuk ceria pada abangnya. Izzuddin cuba melihat…nampaklah jugak.
“ Kita tanya budak tu lah….” Shazira mencadangkan lagi.
“ Budak macam tu boleh percaya ke?” Izzuddin macam tak berapa berkenan nak tanya. Budak macam tu boleh pakai ke? Shazira mencebik malas.
“ Tanyalah dulu……”
“ Yela… Sha tanya…..”
“ Baiz la tanya….”
“ Apa pulak?”
“ Apa? Dah gelap ni kan. Baiz jela tanya budak tu….” Izzuddin menjeling geram…membebel pandai!
Lantas di tengah kegelapan waktu maghrib itu, Zaim Izzuddin keluar dari keretanya perlahan. Mendekati budak yang sedang mencangkung di tepi basikalnya. Muka budak tu dia tak nampak..Cuma belakang badan dia je yang nampak. Pakai baju melayu dengan kopiah senget. Buat apalah sorang-sorang gini?
“ Dik!” Izzuddin menyapa perlahan. Senyap. Izzuddin berkerutan.
“ Dik!” Izzuddin menyapa lagi kali ini lebih dekat. Keadaan sekeliling dipandang sepi. Adolahai….golapnyo!
“ Dik!” Izzuddin bertanya lagi sambil mencuit bahu budak tu. Dia tak dengar kot. Namun secara tiba-tiba budak itu pun menoleh drastic.
“ Mak…..!!” Izzuddin terjerit kecil sambil menggosok dadanya. Kaki budak itu terus dipandang. Okay jejak tanah! YA ALLAH…kus semangat! Izzuddin menenangkan diri sambil menoleh-noleh ke arah keretanya….fuhhhhh.
Budak yang putih memakai budak dimuka memandanganya dingin. Comot betul!
“ Nak apa?” budak itu bertanya kasar sambil membetulkan kopiahnya yang senget. Izzuddin berkerutan…sombong gila budak kecik ni!
“ Abang nak tumpang tanya boleh?” Izzuddin bertanya dengan senyuman tapi muka budak itu masih takde perasaan.
“ Tumpang?” budak itu bertanya senada. Basikalnya dipandang sepi dan kepalanya disengetkan sedikit. Kereta besar di depan matanya dipandang sekilas.
“ Aah…boleh?” Izzuddin bertanya ramah. Perlu buat-buat baik ni.
“ Nak pergi mana?” budak itu bertanya dingin. Izzuddin tersenyum…yes!
“ Rumah Opah Siah….kenal?” budak itu berkerutan sebentar. Selepas seketika dia mengangguk. Izzuddin tertawa di dalam hati…wuakakakaka….bagus!
“ Sebelum tu kena tolong Apit dululah….” tanpa jawapan budak itu pula meminta Izzuddin melakukan sesuatu untuknya. Izzuddin mengeluh. Isy…stress betullah!
“ Apit. Nama penuh Muhammad Syafiq bin Thoha…..” dengan penuh gaya gentleman budak kecik itu menghulurkan salam memperkenalkan diri. Namun raut wajahnya masih tetap begitu. Takde senyum takde ketawa. Dan ia mengundang senyum di bibir Izzuddin. Macam ni pun ada?
“ Iz! Nama kad pengenalan Zaim Izzuddin bin Mahmud….” Izzuddin menjawab seloroh sambil menyambut huluran tangan kecil itu.
“ Urm……” hanya itu yang dijawab budak bernama Apit tadi yang menyebabkan Izzuddin terkesima sendiri.
“ Cepatlah!” Apit menyuakan basikalnya kepada seorang lelaki yang baru dikenalinya itu. Izzuddin berkerutan.
“ Rantai basikal ni putus lagi. Apit dah penat. Tak tau nak buat. Betulkan!” dengan selamba badaknya budak itu mengarah sambil duduk di atas batu di pinggir jalan. Izzuddin terdiam. Budak itu ditenung sejenak.
Amboi kerek sungguh la wehhhhhh kau budak! Aku ni kau suruh betulkan rantai basikal kau? Lebih ni! Aku nak tumpang tanya je pun…Izzuddin membebel di dalam hati.
“ Tau ke tak?” Apit bertanya kasar. Izzuddin menjeling geram.
Aku ni naik basikal pun tak tahu tau!
“ Urm….” Izzuddin menjawab senada.
“ Bagus!” budak itu menjawab kembali
20 minit telah berlalu. Kayu kecil di tangan digerak-gerak membentuk huruf di atas tanah di pinggir jalan itu. Jam Ben10 di pergelangan tangan dipandang sekilas. Kepalanya ditahan menggunakan tangan kanan. Letih dah menunggu.
Izzuddin dari tadi mencuba dan terus mencuba. Pasang sini sebelah situ tanggal. Pasang situ yang sini tanggal. Urghhhhhhh…! Peluh yang menitik di dahi dilap dengan tangan. Dia terhenti sejenak. Budak kecik itu yang menyanyi-nyanyi kecil dijeling geram. Shazira di dalam kereta yang tersenyum sumbing tak mahu membantu dijeling juga. Hidup yang haru gara-gara budak kecik. badan panas…hati pun ikut panas.
“ Boleh ke idok?” budak itu tanya menyampah.
“ Tengah cubalah ni…..” Izzuddin mencebik dalam diam.
“ Nak pergi mana ni?” Izzuddin bertanya kosong sambil terus berusaha membetulkan rantai basikal budak itu.
Ni kalau sikit mint lagi tak boleh….aku campak je tepi jalan. Habis cerita!
“ Surau….” Apit menjawab sepatah.
“ Sorang?”
“ Tak…..” Izzuddin pelik sekejap. Dipandang sekeliling. Biar betul budak ni.
“ Dah tu?”
“ Mak Cu…..”
“ Oh pergi surau dengan Mak Cu?”
“ Tak……”
“ Erk? Dah tu?” Izzuddin pening lagi. Sudahlah jawab pun sepatah-sepatah!
“ Buatlah betul-betul! Banyak cakap aje mana nak siap…” sekali berbunyi menyakitkan hati la pulak! Izzuddin berdiri. Apit pun berdiri. Izzuddin menggosok rambutnya. Apit menyengetkan kopiahnya.
“ Ke tepi!” Apit bersuara sepatah dan Izzuddin bergerak menjauhi basikal budak itu. Apit menunduk. Mencuba lagi setelah dilihat pakcik itu tak dapat membantunya pun. Kali ini Izzuddin yang duduk di atas batu tadi. Budak itu diamati diam-diam. Bulu mata lentik macam perempuan! Izzuddin tersenyum sendiri.
“ Siapa pakaikan bedak macam ni?” Izzuddin ramah bertanya lagi. Sebab entah kenapa dia rasa budak sombong itu menarik hatinya. Kejap macam menjengkelkan. Kejap macam comel.
“ Mak Cu….” budak itu menjawab sepatah lagi. Izzuddin berkerutan. Dari tadi sebut pasal Mak Cu je. Hai…pengaruh tak betul Mak Cu kau ni Apit oiiii…
“ Umur berapa?” Izzuddin bertanya lagi. Dah macam wartawan pun ada.
“ Tujuh…..” Apit menjawab sepatah lagi. Lama mereka berdua begitu sehingga sudahnya Apit mencangkung memeluk lutut memerhati basikalnya.
“ Tak pandai jugak!” kali ini lebih sepatah budak itu berkata mengukir senyuman di bibir Izzuddin. Kenapa budak ni nampak macam best je eh? Tak betul ke aku ni? Isy…
“ Pakcik hantar balik rumahlah….” tiba-tiba Izzuddin tergerak untuk menghulurkan bantuan buat budak kecil itu pula. Apit memerhati Izzuddin.
“ Kena jugak betulkan!” Apit berkeras
“ Kenapa…?” Izzuddin pelik.
“ Kan pakcik nak tumpang Apit tadi?” Apit bersuara tak bersalah menyebabkan Izzuddin berkerutan sendiri….ha…..?
“ Apit…..!!” tiba-tiba dari kejauhan kelihatan satu lembaga putih berkaki hitam berlari-lari dengan hodohnya mendekati mereka berdua.
“ Arghhhhhhhhh….” Apit dengan terkejutnya setelah melihat makhluk itu berlari lintang-pukang setempat. Izzuddin merasa cemas….apa ni? Shazira di dalam kereta pun turut terkejut. Lagi nampak lagi dia tak keluar!
“ Nak lari mana ha?” lembaga putih bersuara perempaun itu tak henti mengejar Apit yang berlari-lari di sekeliling kereta Izzuddin. Shazira yang masih dalam kereta sudah kecut perut. Baiz……………..!
“ Jangan…..jangan….!” Apit terjerit-jerit melarikan diri menyebabkan Izzuddin yang melihat letih sendiri. Makhluk itu diperhati sekilas. Memakai telekung yang dah senget bahagian kepalanya dengan kain telekung yang diangkat tinggi ke paras lutut menampakkan tracksuit hitam yang dipakainya! Urghhh…buruk gila! Siapa pulak ni?
“ Jangan…..Apit bukan ponteng pergi surau! Tak…” sambil berlari-lari Apit membebel-bebel menerangkan. Namun lembaga putih itu masih mengejar biarpun kejap-kejap dah berhenti. Semput la tu. Sah orang! Izzuddin berkira sendirian.
“ Membohong! Mak Cu carik kat surau tak jumpa pun. Kalau tak ponteng apa namanya? Siapa ajar?” lembaga putih itu membebel sekali. Eh…kejap! Mak Cu?
“ Bukan….bukan!” kali ini Apit menjerit sambil mengelilingi Izzuddin. Diikuti lembaga yang bernama Mak Cu tadi. Izzuddin jadi pening.
“ Berhenti……!!” Izzuddin menjerit kuat bila otaknya dah rasa berpinar. Nak kena ni dua ekor ni! Pantas Apit dan lembaga putih bernama Mak Cu itu berdiri statik. Apit berdiri betul-betul di belakang Izzuddin manakala lembaga putih itu berdiri betul-betul di hadapan Izzuddin.
“ Tu…!” dengan pantas Apit menunjukkan basikal yang tersadai kepada Mak Cu nya. Dan lembaga putih itu pantas menoleh ke arah basikal tersebut. Sekejap dan dia berpaling semula. Kemudian matanya tertancap lama pada susuk tubuh lelaki di depannya yang menghalang dia daripada melihat anak saudaranya.
Lama wajah lelaki itu dipandang tak berkelip. Dup dup dup!
Hello!” Izzuddin menjerit kuat bila suaranya bertanya sedari tadi langsung tidak diendahkan lembaga bernama Mak Cu itu.
Hello!” pendek je jawapan lambaga putih itu bersama senyuman sumbing di bibir. Tangan kanannya diangkat tegak. Dengan mata yang masih tak beralih spontan tangannya membetulkan telekung yang telah senget akibat berlari-lari sakan tadi.
“ Anak sedara awak ke?” Izzuddin bertanya sebaris.
“ Ye…” namun lembaga putih itu hanya menjawab sepatah. Izzuddin melepaskan nafas perlahan. Haisy…sepesen!
______________________________________________________________________________

Melalui cermin pandang belakang Izzuddin memerhati lembaga yang memperkenalkan dirinya sebagai Mak Cu kepada Apit. Dia duduk bertelekung bersama anak buahnya yang berkopiah senget itu.
“ Durra! Nama penuh Durratul Suraya binti Darwin….” terngiang-ngiang suara itu memperkenalkan diri. Gaya yang sama macam anak sedaranya yang takde reaksi wajah tu!
Wajah lembaga itu tersenyum-senyum di tempat duduk belakang. Meremangkan bulu tengkuk Izzuddin…orang kan ni?
“ Kak Durra kenal Opah Siah?” Shazira memecahkan keheningan suasana dengan bertanya pada penumpang yang dibawa abangnya.
“ Kenal…..” perempuan bernama Durratul Suraya itu menjawab sebaris.
. Tadi setelah ditanya, perempuan itu berserta anak saudaranya menawarkan diri untuk menunjukkan rumah nenek mereka. Basikal budak lelaki itu hanya ditinggalkan di tepi semak. Budak tu kata boleh amek esok. Yeke..? Lantaklah janji dapat sampai rumah Opah….Shazira berkira sendirian.
“ Tahu rumah dia?” Sha bertanya lagi.
“ Tahu…..” Durra menjawab. Tiba-tiba Izzuddin mengucap sendirian di dalam hati. Apalah dosa aku dipertemukan dengan dua ekor mahkluk macam ni….? Urghhhhhhhhh!!
“ Kereta pakcik ni boleh gerak?” Izzuddin bekerutan pula sebaik mendengar soalan dari budak kecil itu.
“ Dah tu kenapa nak tumpang Apit tadi?” Apit bertanya serius lagi menyebabkan Izzuddin mengosok dada perlahan.
Aduh…stress nya hati aku. Aku nak tumpang tanya…bukan nak tumpang basikal kau lah budak! Padanlah beria nak betulkan basikal dia. Kalau aku tahu boleh tinggalkan basikal tu macam tu aje…tak payah aku susah-susah! Izzuddin membebel tanpa terasa ingin menjawab pertanyaan Apit…huh!
“ Belok kanan!” tiba-tiba Durra bersuara mencelah menyebabkan Izzuddin terpaksa membelokkan keretanya secara drastik sebab dah dekat sangat. Hei sengal betul!
Sebaik memutar stereng kelihatan sebuah rumah kampuang tersergam tenang. Bukan rumah papan tapi rumah batu. Rumah yang bertangga batu sedikit di depannya. Namun kawasan sekelilingnya nampak cukup kampung. Ada sebuah pangkin bawah pokok rambutan. Hanya itu yang dapat dikesan di tengah kegelapan malam ini. Setelah mematikan enjin kereta keempat-empat orang penumpang keluar daripada kereta dengan tenangnya.
“ Betul tak nak saya hantarkan ni?” Izzuddin bertanya bimbang. Kat mana pulak rumah budak dua ekor ni?
“ Betul…..” Durra menjawab perlahan.
“ Rumah kat mana?”
“ Sana…..” Durra menjawab sambil menunjuk ke suatu arah. Izzudin melihat ke arah itu namun dahinya berkerutan. Tak nampak apa-apa pun?
“ Nama?” belum Izzuddin sempat habis berfikir Durra bersuara bertanya.
Dia tanya nama aku ke ni? Izzuddin berkira sendirian kerana tak dengar sangat tadi apa yang ditanya.
“ Iz…..” Izzuddin menjawab sepatah. Yela kot tanya nama aku.
“ Okay…..” Durra membalas sambil tersenyum. Pantas tangan anak saudaranya ditarik rapat ke sisi.
“ Jom…..” Durra mengajak Apit pulang dan dengan tidak semena-mena Durra terus bergerak pergi meninggalkan dua beradik itu setelah rumah Opah Siah ditunjukkan. Izzuddin memerhati pelik.
“ Kejap!” Izzuddin memanggil semula dan dua beranak itu pantas menoleh drastik. Serentak pulak tu!
“ Terima kasih…” Izzuddin berkata tenang.
“ Sama……” masih sepatah dijawab dan setelah bersuara perempuan yang baru dikenali itu terus menarik anak saudaranya blah macam tu je dengan senyuman di bibir. Zaim Izzuddin berkerutan sendirian…tak pahamnya!

7 comments:

Anonymous said...

cter ni makin menarik la,keep up d gud work,hehe..

maszz said...

i like it!!!!

iVoRyGiNGeR said...

hahaha... so funny si apit tu with mak cu dia.
keep on writing writer.
i will keep follow ur story.
sgt best. hehehe.. ;)

MaY_LiN said...

amboi..
beku nya kamu ni durra..
mesti hapening durra n baim..
huhuhu..
cayang..typing error
ruamh~rumah

Ana said...

best...kak dalya lagu ni tajuk pe??

dalya amyra said...

kak MaY_LiN..maceh! bagus la akak ni salu alert..hehe
ana..tajuk lagu ni cinta tak direstui by ST12..^_~

Anonymous said...

nice story....:)

Post a Comment