PESANAN DARI HATI

Buat pembaca tersayang Wajib SOLAT DULU sebelum terus membaca!! Janganlah bagi 'saham' free kat saya ek ek ek..? Dosa yang ada pun tak tertanggung da...^_^

Tuesday, July 26, 2011

Kisah Kasih Kita (22)

             Iz memandang Durra yang tersenyum manis padanya. Di balas senyuman itu ikhlas. Perlahan diangkat tinggi sedikit bayi lelaki yang didukungnya. Telinga bayi itu dirapatkan sedikit ke arahnya dan diazankan.

            “ Nah…..” setelah selesai Iz kembalikan anak tersebut kepada ibunya.

            “ Kenapa….?”

            “ Takut……” Durra tersengih.

            “ Leher dia lembik sangat. Goyang-goyang. Kang terple’ot pulak….” kali ini lebih besar tawa Durra.

            Durra perhatikan Iz yang ralit bermain-main dengan jari-jemari anak mereka yang masih kecil itu.

           “ Jari dia kecik sangatlah….” Durra lihat Iz bersungguh berkata. Macam tak pernah jumpa baby before this!

            “ Tengok semua jari dia muat pegang satu je jari Iz…..” Iz bersungguh lagi. Lebih-lebih bila jemari bayi itu erat menggenggam jemarinya. Durra menyenggol bahu Iz. Iz berkerutan.

            “ Abang nak dia keluar terus jadi besar ke apa….?” Iz tersengih.

            “ Takdelah macam tu….” Iz senyap pula.

            “ Comel eh….?” Iz berbunyi.

            “ Semua baby comel lah….” Durra menokok.

            “ Tak lah……” Iz menafi.

            “ Dia comel sebab dia baby kita….” akhirnya kedua-dua mereka tertawa. Mensyukuri penantian selama 9 bulan yang berakhir dengan kelahiran Muhammad Syaqir bin Zaim Izzuddin!

******************************************************************************
            Pada orang dikatanya lahir tak cukup bulan. Padahal cukup umur cukup sifat cukup comel budak tu lahir. Pada jabatan agama dirujuk untuk mengetahui status bayi tersebut. Untuk diketahui kepada nama siapa patut dibinkan nama bayi tersebut. Dan kini segalanya selamat. Bayi selamat. Isteri selamat. Rahsia selamat. Dan hati juga masih selamat. Selamat dengan seikhlasnya menerima kelahiran anak pertamanya.

            Iz bangun lagi tengah pagi itu. Tangisan si kecil cuba ditenangkan. Durra yang sedang lenyak tidur dibiarkan. Kini mereka kembali mengisi kekosongan di rumah Encik Mahmud. Dek kerana bebelan Puan Nurzah yang begitu bersungguh ingin menjaga menantu dan cucu sulungnya ini.

            “ Anak papa haus ke……?” Iz bertanya perlahan pada bayi yang berpusing-pusing kepalanya itu.

            “ Sekejap ye….” Iz perlahan menapak ke dapur di tingkat bawah. Dibuka peti sejuk dan dikeluarkan simpanan susu perahan Durra. Susu ibu. Tiada istilah susu formula atau pergi bancuh susu kerana isterinya itu mahu anak mereka lengkap menerima susu ibu selama 6 bulan. Ini hasil kegigihan Durra yang suka membaca buku ibu mengandung dan meng’google’ sana sini dengan laptopnya sepanjang kehamilan.

            Iz pandang jam di dinding dapur tersebut. Sudah 2.00 pagi rupanya. Iz ralit melakukan tugasnya sejak dua tiga minggu ini. Iaitu bangun pagi buatkan susu. Kesibukan seharian di office dengan projek dan tanggungjawab yang semakin menimbun, hanya ini yang mampu dilakukan buat isteri dan anak yang baru lahir.

            “ Hoiiii……!” sergahan tiba-tiba menegcutkan hati Iz. Ditekan dadanya perlahan. Namun sebaik kedengaran suara halus tertawa jelingan maut diberi.

            “ Dah takde kerja lain ke…..?” Iz geram.

            “ Banyak…..! Mind to give me your favor….?”

            “ Arghhhh…takde masa…..” Sha menggigit bibir. Betapa ada abang yang pemalas gini memang susah untuk diminta pertolongannya. Erk…?

            “ Berlambaklah assignment…next week exam pulak…tak terkejar. Tak cukup tangan tak cukup kaki. Penat otak, lenguh hati…..” aduan Sha menggamit senyuman di bibir Iz.

            “ Padan muka….”

            “ Isy……” Sha bergerak mengambil air. Tekaknya yang haus perlu dibantu.

            “ Study ke….?” Iz sekilas bertanya.

            “ Eh taklah, clubbing…..” Sha menjawab bodoh pertanyaan abangnya. Dah sah-sah aku tak tidur sampai tengah pagi macam ni paham-paham ajelah. Lagi mau tanya.

            “ Buat apa tu….?” Sha pula bertanya.

            “ Main basikal…..” eh…pekena aku la tu!

            “ Serius lah….buat apa ni….?” Sha betul-betul curious dengan perilaku abangnya itu. Dia berdiri di sebelah Iz sambil memegang gelas tinggi yang penuh dengan air kosong.

            “ Thaw this susu…..” what…? Sha berkerutan.

           “ Thaw what…?” Iz tersengih mendengar pertanyaan adiknya. Dia pun belajar benda ni dengan Durra.

            “ Esok karang Baiz suruh Kak Durra bukak lecture eh….? Tak payahlah nak belajar tengah pagi macam ni. Baiz tak cukup tenaga nak explain semua benda…..” Sha menyampah mendengarnya.

            “ Aqir nak susu ke…? Tak dengar pun dia menangis…..”

            “ Anak Baiz solehlah. Nak nangis pun pelan-pelan. Dia tak mau kacau orang….” Sha tergelak mendengarnya.

            “ Baiz naik dulu tau. Jangan tidur lambat kang esok tidur dalam kelas pulak…..” Iz pantas mengemas semuanya dan mula ini melangkah…

            “ Baiz….wait!” namun terhenti apabila Sha memanggilnya. Iz menoleh perlahan.

            “ Are you happy now…..?” sepatah demi sepatah Sha bertanya. Jujur dari mata kasar sepanjang kelahiran Shaqir ke dunia ini abangnya memang di antara orang yang dilihat paling gembira. Namun apa yang mahu dia tahu adalah apa yang jujur dari dalam hati.

            Iz menarik nafas dalam. Dia tahu Sha risau. Dia tahu Sha prihatin. Dan dia tahu Sha sayang padanya. Senyuman selebarnya diberikan buat adik tersayang.

            “ Damn much sis! Aqir is another part yang Baiz takde word boleh nak describe how meaningfull he is for me……”

            “ Even though he is not ‘really’ yours….?” sepatah demi sepatah lagi Sha tanya.

            “ Nope! I don’t mind……”

            “ At all…..?” dua patah lagi dari Sha dan Iz tersengih.

            “ I’m hoping for that ‘at all’ actually. Baiz akan terus cuba. Cuba dan cuba lagi. Always give some space of your doa for me eh……?” Sha mengangguk pantas.

            “ Pasti!” Sha bersyukur kepada ALLAH. Kini kelihatan Baiz nya lebih tenang dan lebih matang menghadapi ujian di dalam hidupnya itu.

            “ Owhh by the way, thanks sebab masih simpan rahsia ni….” sungguh Iz sangat berterima kasih pada adiknya itu. Sehingga kini keluarganya masih tetap utuh kerana Sha cukup kuat berpegang pada janjinya.

            “ Seorang adik tak akan sanggup memporak-perandakan hidup abangnya lah Baiz….” Sha cuba memberitahu bahawa tindakannya itu hanyalah biasa-biasa saja. Tidak perlu terlalu dihargai.

            “ Salah tu. Yang betul tak semua adik mampu membahagiakan hidup abangnya macam apa yang Sha buat…..”

            “ So sweet of you….! Nak apa pulak kali ni….?” Sha tak percaya dengan mulut manis abangnya itu. Bukan dia tidak kenal Zaim Izzuddin. Mesti ada nak mintak tolonglah tu!

            “ Hehehehe……” Iz membuat muka comel.

            “ What’s that hehehehe means for….?”

            “ Esok tolong keluar beli barang Aqir sikit. Baiz tak sempatlah…..”

            “ Dah agak dah……”

Setelah memesan panjang lebar pada Sha, Iz pantas naik ke bilik. Dia membuka pintu perlahan. Durra masih berselimut rapat. Sudah tidak kedengaran suara anaknya menangis. Namun sebaik Iz mendekati katil bayi kelihatan mata Aqir masih terkebil-kebil.

“ Aqir tunggu papa ke….?” Iz berkata-kata dengan suara perlahan. Takut mengejutkan Durra. Sekejapan Iz sudah kejap membawa Aqir ke ribaannya. Iz duduk bersila di atas karpet tebal di tengah bilik itu. Semakin lama dia semakin pandai memegang Aqir dengan betul. Itu pun setelah berkali-kali dipelajari daripada orang sekeliling.

Iz menggoyang-goyangkan kakinya. Kepala anak kecil itu yang sedang kalut meminum susu ditenung lama. Bibir mungil Aqir yang tak henti-henti menyedup ditatap.

“ Baca Bismillah tak anak papa ni…..?” Iz berterusan berbual dengan bayinya itu. Entah kenapa Iz cukup gemarkan situasi begini. Saat di mana Aqir dia urus sendiri. Saat di mana Aqir bersamanya berdua. Iz seakan tidak mahu melepaskan saat-saat begini.

Cuma Iz sedikit kecewa kerana Aqir bukan berasal daripada darah dagingnya sendiri. Namun Iz cuba menutup rasa itu. Dia akan menggantikan rasa kecewa itu dengan perasaan yang lebih membahagiakan. Iz tidak mahu menyia-nyiakan Aqir. Betul kata Sha, Aqir langsung tidak bersalah.

“ Anak papa kena jadi budak baik tau….? Sayang ALLAH, sayang Nabi, sayang mama, papa pun kena sayang tau……?” Iz terus menasihati bagaikan anak itu mengerti segalanya. Namun raut wajah Aqir yang langsung tidak memandangnya dan begitu ralit dengan susunya menimbulkan pertanyaan di benak Iz.

“ Sedap sangat ke susu mama ni…..?” erk….

******************************************************************************
Empat tahun telah berlalu….

“ Aqir… Apit……!” Iz menjerit daripada jauh.

“ Ye papa…….?” kedengaran satu suara halus menjawab. Dan seraut wajah lain turut menoleh.

“ Sini….. nak makan rambutan tak……?” Iz melaungkan suaranya lagi.

“ Nantilah Pak Cu……”

“ Kejap papa……”

“ Hei budak-budak ni…..” Iz menggeleng perlahan. Terus dikunyah rambutan di tangan. Saat pulang ke kampung Opahnya ini memang dinanti oleh anak-anaknya itu. Dan cuti yang diperoleh memang akan dimanfaatkan sebaik mungkin dengan pulang ke kampung ini.

“ Ghope kamu juga Din….kecik-kecik memang nakal….” Iz menoleh sebaik Opah Siah tiba-tiba mendekatinya di pangkin itu.

“ Eh Opah ni…..” aku pulak yang kena…? Iz terus ralit dengan rambutan-rambutan yang cukup manis ini. Entah pemberian siapa dia pun tak tahu.

“ Lama kamu cuti ni Din….?”

“ Tiga hari je Opah….”

“ Durra mana…..?” Opah Siah memandang sekeliling.

“ Tu……” tiba-tiba Iz memuncung ke arah seseorang yang sedang menatang air keluar daripada dapur. Senyuman terukir di bibir Opah Siah melihatnya.

“ Makin cantik cucu Opah ni….” sebaik Durra meletakkan dulang kedengaran bicara tu dari bibir Opah Siah. Iz menjeling melihat Durra yang tersengih-sengih macam kerang busuk itu. Elehhhhh…..

“ Kan Opah…..? Durra pun rasa macam tu….” erk…..! Tersedak-sedak Iz mendengarnya. Rasa nak tertelan biji rambutan yang dimakan. Nasib pulak air sudah didepan mata. Dicapai segelas dan diteguk rakus.

Durra yang tergelak besar menepuk-nepuk belakang badan Iz. Kang kalau tercekik aku pulak jadi janda! Hesy….

“ Tersedak bang…..?” Durra memerli Iz. Iz membuat muka selamba.

“ Sayang ingat lagi simbolik pangkin ni…..?” selepas kedua-duanya hanya diam memerhati Aqir dan Apit bermain bola, Iz bersuara
.
“ Ingat yang macam mana tu….?” simbolik? Durra berkerutan.

“ Contohnya bagaimana tekun dan tegarnya sayang mengurat Iz dulu….?” erk! Kali ni Durra yang nak tercekik.

 “ Manede!”

“ Yeke tak ada….?” Iz tersengih-sengih mengejek.

“ Tak……..!” sepatah Durra menjawab.

“ Tiap-tiap petang kan sayang hantar posmen ke sini….kan….?” merah muka Durra menahan malu. Nampak sungguh dia tergila-gilakan suaminya ini!

“ Alahhh datang hantar rezeki lebih je pun. Apa salahnya….” Durra cuba menafi. Iz mencebik.

“ Rezeki la saaaaaangat…..!” Durra menggigit bibir.

“ Cuba sayang cakap, tang mana yang sayang suka sangat kat Iz ni…..?” Iz masih menyakat.

“ Isy….jangan cakap pasal ni boleh tak….?” Durra cuba mengubah topik.

“ Orang tanya je, muka tu takyah lah nak merah sangat……” Durra menjeling tajam. Pipinya digosok-gosok perlahan bagi menghilangkan warna merah itu. Macam boleh pulak kan!

“ Abang takdelah handsome mana pun! Biasa-biasa aje….” Durra menahan riak wajahnya.

“ Elehhh yang betulnya Iz handsome sangat kan! Sebab tu sayang tergila-gilakan Iz….” Durra rasa nak termuntah. Iz pula semakin galak tawanya.

“ Heii abang ni kan…..”

“ Ke sayang memang suka muka-muka jambu macam ni….?”

“ Euwww…taklah!”

“ Ye! Dah tu Apit pangggil Iz, Pakcik Jambu tu…..” Iz tersenyum melebar.

“ Owhhh haaaaa tu Durra saje kelepet dia. Cakap abang kerja jual jambu….”

“ Kenapa mesti jambu….? Kenapa bukan jual durian ke, anggur ke, haaa takpun rambutan ke…..?” Iz tak mahu mengalah.

“ Hei abang tu yang memang sengaja suka tunjuk macho depan orang, manalah ada hati yang tak terpikat…..” akhirnya Durra malas mahu berbasa-basi melayan kerenah mereng Iz!

“ See……..” Iz merasakan kemenangan berada di pihaknya.

“ Semua salah abanglah!” eh

“ Apa pulak…..?”

 “ Salah abanglah sebab abang kan kasanova tapi kenapa depan Durra nampak baik sangat….?” eh?

“ Salah abang jugak sebab abang kan tak kenal Apit, tapi apesal caring sangat pasal dia…..?” ha?

“ Salah abang lagi sebab kenapa tiap-tiap malam suka sangat menyanyi kat depan rumah Opah ni….?” what….?

“ Wait!”

“ Apa…?” Durra naik geram.

“ Sayang stalker Iz….?” Durra menggigit lidah. Aduh makkk!

“ Serius……..??” Iz mengulang pertanyaan. Sungguh kenyataan yang satu ini memang dia tak jangka.

“ Tak stalker lah!”

“ How come sayang tahu Iz suka main gitar tengah-tengah malam…?”

“ Aaaaaaa…dengar sampai rumah Durra!”

“ Tak yah nak merepek sangat!”

“ Sayang…..?” kali ini Iz sudah berdiri di depan Durra yang masih duduk. Dipegang kejap kedua lengan isterinya itu. Menuntut jawapan yang sedang berlegar di mindanya.

“ Isy…tepilah….” Durra menolak perlahan Iz di depannya.

“ Sayang….abang tanya….?!” Durra terdiam sekejap.

“ Bluwek……..” Durra menolak bahu Iz dan dia berlari ke arah anak-anaknya.

“ Hei……” Iz melihat Durra yang menjauh.

“ Am asking you……!” Iz dengan jeritan pantas mengejar isterinya yang sudah bersimpang siur berlari di sekeliling Aqir dan Apit.

“ Tak nak cakap……!” Durra masih berusaha melarikan diri. Kedua-dua anak kecil itu pula tidak mengerti tapi bagaikan seronok melihat kedua ibu bapa mereka itu berlari di sekitar mereka. Sehingga mereka ikut berlari juga.

Akhirnya laman rumah Opah Siah itu riuh dengan gelak tawa dan jeritan bahagia empat beranak itu. Tanpa sedar ada sepasang mata yang sedari tadi memerhati dari dalam rumah. Cukup bersyukur dengan kebahagiaan hati-hati yang dahulu pernah terluka. Senyumannya mengiringi perjalanan cucu-cucunya itu.

******************************************************************************
Durra dan Iz berpaling apabila sebuah kereta dilihat masuk ke halaman rumah Opah Siah. Mereka yang penat berkejaran dengan Aqir dan Apit memerhati bersama lelah yang masih ada.

“ Siapa…?” Iz bertanya sepatah.

“ Entah….” Durra menjungkitkan bahunya.

“ Assalamu’alaikum…..” salam yang diberi oleh seseorang yang segak keluar daripada BMW nya dengan kaca mata hitam dimuka Durra pandang pelik. Sungguh dia tak tahu siapa ini namun salam yang diberi masih dijawab dalam hati.

“ Nak jumpa siapa ye…..?” Iz menghulur tangannya dan disambut lelaki itu.

“ Tak kenal saya lagi ke….?” lelaki itu bertanya. Iz berkerutan. Aku kenal ke….?

Sekilas lelaki itu membuka kaca mata hitamnya.

“ Ayie……..?” jeritan Durra di sisi membuat Iz terpinga. Ayie…..?

“ Ingat dah lupa……” Ayie pandang Durra dengan senyuman. Iz pandang lelaki di depannya dari atas ke bawah dari kiri ke kanan. Iz macam tak percaya. Baru berapa tahun dia tak jumpa mamat ni tapi dah berubah 360 darjah macam ni…? Unbelievable!

“ Ayie nampak lain tadi, Durra hampir tak kenal…..” Durra bersuara ceria.

“ Abang…..?” Durra menyenggol suaminya di sisi. Iz tersenyum sengih. Menyedari kekalutannya tadi.

“ Eh sorry bro….serius aku tak kenal kau tadi. How come boleh jadi macam ni…?” Iz ramah bertanya.

“ Jadi macam ni maksudnya…? Tak bagus ke macam ni….?” Ayie memandang dirinya sendiri.

“ Bukan…..! Eh jangan salah faham. Bagus sangat dah ni….” Iz menutup kesalahan bicaranya.

“ Semua ni rezeki aku…..”

“ Kau Iz, abang Sha kan…..?” Iz tersengih mendengarnya. Ingat aje pasal adik aku!

“ Yelaaa…dia ada abang lain lagi ke…?” Ayie tersenyum manis mendengar.

Dan petang itu Ayie menghabiskan masanya berbual bersama-sama Iz dan Durra. Yang sudah bertahun tidak dijumpai dan diketahui bagaimana hidupnya itu. Setelah menginjak ke petang, Ayie meminta diri untuk pulang.

Sebaik menghidupkan enjin kereta, Ayie memandang dari kejauhan Durra dan Iz yang bahagia bergelak ketawa bersama anak mereka. Tiba-tiba ada satu perasaan menyelinap dalam hatinya. Ada sesuatu yang belum dia selesaikan dan masih tergantung sehingga kini.

Dan Ayie tahu, cuma ada seorang yang mampu membawa dia kepada perkara itu…

“ Sha……” sebaris nama ini meninti di bibir Ayie


********************************************************************


nota sikit : skang punya habit kerapkali suka tukar lagu mengikut n3. harap anda tak stress! wee =)      
ilmu sikit : thaw adalah 1 kaedah mencairkan susu ibu yang telah diperah dan distored dlm fridge. 
                harap maklum

6 comments:

saadiah~~ said...

huh??ayie tau ke pasal kes rogol durra tuh..curious nih..huhuhu..

Cik Speachless said...

salam. nak tny tajuk lgu ni apa ye? best ! hehe

MaY_LiN said...

smg baiz dapat terima c kecik..
ya..so lovely..
ayie wat come back ya..
where is sha

cik aien a.k.a D.A said...

@saadiah~~
me curious too! heee

@cik speachless
wa'alaikumussalam. tjuk dy kupinang kau dgn Bismillah. by ungu feat rossa. hee

@MaY_LiN
oii kakak lame xsembang! he yup ayie kembali. sha ad tunggu next eh

syira mahazir said...

haaaa..xsbr la nk de anak sendiri :)

Anonymous said...

bnde yg ayie mksudkan tu psl dier dn sha kn? heee..xsbr nk taw ending citer nie....hurm..curious spa yg raped durra? org yg suke kt durra masa kt kg tu ke?

Post a Comment