PESANAN DARI HATI

Buat pembaca tersayang Wajib SOLAT DULU sebelum terus membaca!! Janganlah bagi 'saham' free kat saya ek ek ek..? Dosa yang ada pun tak tertanggung da...^_^

Wednesday, May 13, 2009

Namamu Terpahat Dihati (11)

“ Nisa yang hantar Ary balik..” masih terngiang-ngiang ucapan mamanya itu. Ary meraup wajahnya berkali-kali sambil duduk menyandar di kepala katil. Letih sebenarnya..baru sebentar tadi dia disyarah oleh papa dan mamanya. Macam-macam perangai buruknya diungkit dan kepalanya dibasuh cukup-cukup terutamanya oleh papanya. Prof Fazuddin sebenarnya bukanlah selalu mengambil tahu hal anak-anaknya kerana dia selalu sibuk. Namun apabila sesuatu terjadi sehingga melebihi had dan boleh menjatuhkan maruah keluarga, papanya tidak akan duduk diam.

“Anisa..” Ary pantas terbayang seraut wajah Anisa. Dia cuba untuk mengimbau kembali peristiwa yang berlaku tadi malam. Namun semakin diingat kepalanya semakin pening. Argh…tido lagi baik! Ary pantas menutup kepalanya dengan bantal dan ingin tidur bagi menghilangkan sisa sakit kepalanya yang masih terasa. Kurang ajar kau Melly! Namun dia masih sempat menyumpah di dalam hati..


Keesokan harinya semasa sedang minum di sebuah bangku di kawasan kampus, Ary menoleh apabila terasa bahunya dicuit seseorang..

Lantas Anisa tersenyum sumbing..
“ Assalamualaikum..hidup lagi you ye?” tanya Anisa sambil terus duduk di sebelah Ary. Bungkusan burger yang baru dibelinya tadi dibuka..huhu..lapar! Jerit Anisa di dalam hati.

Ary memandang Anisa malas. Dia tiada mood untuk bertekak dengan Anisa. Dia hanya menyambut salam Anisa di dalam hati. Amboi! Dah tau kau beli burger satu, buat apa makan depan aku?? At least pelawa ke! Ary menjerit di dalam hati apabila melihat Anisa begitu berselera memakan burgernya. Anisa pantas menoleh ke sisi apabila sedari tadi dia tidak langsung mendengar suara Ary.

“ I rasa tadi malam you cuma pengsan je. Takkan si Melly gedik tu dah buat you jadi bisu sekali? Berdosa tau tak jawab salam. Bagi salam tu sunat, tapi jawab salam tu wajib…” Anisa cuba memancing reaksi Ary.”Eh, tapi kalau I tak silap la..dah lama I tinggalkan sekolah agama..” Anisa menokok lagi sambil menoleh Ary di sisi.

Sempat aje kau mengata aku ye Nisa! Ary hanya mampu menjeling. Dia benar-benar tiada mood! “ I dah jawab dalam hati..” akhirnya Ary menjawab. Anisa lantas tersenyum. Ok, otak dia masih berfungsi! Simpul Anisa di dalam hati. Selepas itu keduanya senyap, Ary melayan perasaan namun matanya masih melirik pada burger Anisa. Anisa pula sebenarnya perasan pada lirikan Ary.

“ Sorylah sayang! I cuma beli satu je..kalau I tahu nak jumpa you kat sini, I belikan you satu tadi..” Anisa tiba-tiba bersuara gedik seperti Melly. Dia memang sengaja sebenarnya…Ary terkejut!

“ But, if you don’t mind kita boleh je share burger ni sayang..” Anisa menambah bicara dengan gaya gediknya. Hahaha! Padan muka! Takkan kau nak kot…
“ Why not? I tak kesah..” lantas Ary menjawab namun di saat itu juga Anisa tersedak dan terbatuk-batuk. Ary yang terkejut pantas menghulurkan air yang diminumnya tadi sambil menepuk belakang Anisa. Anisa tanpa berfikir panjang terus menerima air pemberian Ary namun badannya masih sempat untuk dielak daripada terus ditepuk oleh Ary, dia tidak selesa! Ary yang menyedari pantas menarik tangannya semula.

Namun tanpa mereka berdua sedari burger Anisa telah pun berada di dalam tangan Ary. Ary dengan selamba tanpa perasaan terus menghabiskan burger Anisa yang masih tersisa. Dan selepas itu tangannya pula pantas merampas air yang tadinya dihulurkan kepada Anisa. Anisa hanya mampu mengelipkan matanya melihat perilaku Ary. Apehal pulak mamat ni? Saja nak mencari masalah dengan aku la tu! Anisa membebel di dalam hati

“ Makin sedap rasanya burger ni bile share dengan you sayang!” Ary memulakan bicara. Kau ingat kau je yang boleh kenakan aku? Silap orang la tu! Senyum Ary di dalam hati..
“ Tapi I still tak kenyang la sayang. You makan gelojoh sangat. Maybe the second reason why till now you are still not married yet..” Ary menambah lagi.

Anisa menjeling geram! Membuku perasaannya medengar kata-kata Ary.
“ Jom temankan I makan, I belanja you..” Ary lantas bangun dan menarik lengan Anisa. Namun Anisa yang tersedar pantas menarik semula lengannya dari pegangan Ary. Dia dapat penyakit sawan ke tadi malam?

“ I lebih rela you jadi bisu sebab incident tadi malam daripada you jadi mereng sampai macam ni sekali..” Anisa akhirnya kembali semula pada perwatakannya. Ary tersenyum lantas duduk semula di sisi Anisa.

“ Janganlah macam tu sayang! Kalau I mereng nanti siapa yang susah? You jugak kan? Menangis tak berlagu you nanti. Silap-silap jadi janda muda you nanti..” Ary lebih galak menyakat Anisa
“ Ary!!!!” akhirnya Anisa terjerit kecil. Beberapa mata yang melalui kawasan bangku tempat mereka duduk menoleh ke arah mereka. Mungkin mereka sangka mereka pasangan kekasih yang sedang bergaduh..Anisa hanya mampu menjeling kearah Ary

Tawa Ary lantas terpecah jua..hatinya terhibur saat melihat telatah Anisa. Hai..Nisa2!

“ Dahlah I nak balik. Lagi lama I duduk dengan you. I pun boleh jadi sama mereng macam you!..” Anisa lantas berdiri namun belum sempat dia melangkah dia terasa tangannya ditarik dan pipinya telah ditampar dengan kuat di sebelah kanan. Anisa terasa perit dan saat itu juga dia terdengar Ary menjerit..

“ Nisa! Are you ok? Melly!” kemudian Anisa terasa lengannya ditarik ke belakang oleh Ary supaya Ary boleh berdepan dengan Melly! Yah, again! What’s wrong with this minah celup? Anisa menjerit di dalam hati…

“ You ni dah gila ke Melly? Suka-suka you je nak tampar orang! You ingat you siapa?” Ary pantas terus menengking Melly. Anisa hanya mendiamkan diri. Aduh, malaslah aku nak join drama bersiri ni..tak pasal-pasal aku yang kene..Anisa masih menggosok-gosok pipinya. Aduh..dah tak cantik nanti!

“ Eh, you ingat betina ni baik sangat ke? Dia pun kurang ajar dengan I tau!” Melly menjawab lantang.

“ Mesti dia dah buruk-burukkan I depan you kan? Bercerita yang bukan-bukan pasal tadi malam.. Sayang, you jangan percaya cakap dia. Tadi malam I tak berniat apa-apa..I betul-betul nak hantar you balik rumah masa you mintak tolong tu..Tapi I nak balik rumah I dulu ambil kereta..” Melly kemudiannya terus mengendurkan suara sambil cuba meraih tangan Ary. Yah, the next scene! Jerit Anisa di dalam hati.

Ary pantas mengelak tangannya daripada disentuh oleh Melly. Kemarahannya semakin memuncak melihat kegedikan Melly..
“ Eh perempuan! Kau jangan nak kencing aku boleh tak? Kau ingat aku ni bodoh sangat ke? Kau jangan ingat aku tak tahu apa plan kau..apa niat kau!” Ary semakin kuat menengking Melly.

“ Aku masih dengar la apa yang kau cakap dengan Nisa malam tadi..Cuma aku tak mampu je nak bersuara. Kepala otak aku ni macam nak pecah kau kerjakan!” Ary menengking lagi. Anisa di belakang Ary menjadi takut. Dia tidak pernah melihat Ary semarah itu atau mungkin mana-mana lelaki yang pernah hadir di dalam hidupnya semarah itu. Aduh..garangnya dia ni sekali marah! Marah cara baik tak boleh ke? Eh..marah cara baik? Ada ke?

“ Ary you jangan macam ni! I’m so sorry sayang. I love you so much..” Melly menyambung bicaranya lagi.

“ Eh perempuan! You listen here carefully…For the rest of my life, the most thing that I regret was knowing a person like you! So, from now onwards I have nothing to do with you anymore! Or in a simple word, I want you to stay away from my life! Is that clear enough?” Ary memberitahu tegas sambil menuding jari ke arah Melly.

Melly yang mendengar menjadi semakin berang! Dia pantas menjeling ke arah Nisa dengan perasaan marah. Dia merasakan kerana Anisa, segala-galanya hancur! Peluangnya untuk meraih cinta dan hati Ary hancur berkecai. Dan rancangannya tadi malam untuk dijadikan sebab Ary perlu terikat dengannya juga hancur begitu saja! Melly pantas cuba menyerang Anisa sekali lagi namun kali ini Ary lebih pantas bertindak.

Pang! Akhirnya Melly yang menerima tamparan dari Ary..Ary sudah hilang sabar. Anisa terkejut! Dia tidak berpisah sejauh ini dari keluarga semata-mata untuk mencari musuh..Tidak! Dia hanya mahu meraih impian dan cita-citanya di sini. Kenapa kini dia perlu berdepan dengan masalah begini pula..?? Anisa tiba-tiba menjadi takut dan sebak..

“ Melly! You better go know! I dah hilang sabar dengan you!..” Ary menjerit. Melly sudah mula bergenang air mata sambil memegang pipinya. Mulutnya seakan terkunci untuk berkata-kata..

“ Come sayang..” akhirnya Ary menarik lengan Anisa agar mereka pergi dari situ. Dia takut kesabarannya tidak dapat dikawal lagi. Dia tidak mahu menjadi lelaki dayus yang hanya tahu memukul perempuan. Inilah kali pertama dalam hidupnya dia menampar seorang hamba ALLAH bernama wanita yang sepatutnya dilindungi. Tapi dia juga manusia biasa..kesabarannya masih ada hadnya.

Anisa yang terkejut dengan panggilan Ary itu lantas mengikut sahaja apabila lengannya ditarik. Maybe dia tersalah cakap kot..detik Anisa di dalam hati.

5 comments:

Anonymous said...

hoho..klaka la anisa ngn ary ni.. nak2 bile dorang bergurau cm ala2 pasangan romantis..kekeke.. suke la ngn dorang.. pdn muke melly..! hope anisa ngn ary ye...!

-cheesecake-

Anonymous said...

Btol tu btol...nk nisa n ary....biar la azril kekal ngan dania....

keSENGALan teserlah.. said...

haha..
sweet bangat adegan menyakat ary ngn nisa nieh..
ske2..
huhu..padan mke ko melly.
sah2 pasnieh nisa ader musuh yg hebat...
ape la tindkn melly nk bls dendam nnty..huhu...
romntic gler si ary nieh..haha..ske2..
ary n nisa..!!!!!

Miss Kira said...

heheeh..
bgsnya..
mkn penampar gak melly tu
napa nisa x tampar je melly tu..
sesuka ati dia je nak tmpr org.
cpt smbg ya.

ceritaku MEMORIKU said...

sokong ko zatie
sweet bangat
mcm lolipop.
weeee.comelcomel.
yes!!padan la muke melly tu.
ahakzzz.
-na'dz

Post a Comment